Sosiale kanaler og målgruppe

Uten å være i en sosial kanal er du mest sannsynlig ikke synlig for målgruppen din.


De fleste har i dag en Facebook-side, Instagram-konto, LinkedIn og Snapchat. Klarer man å bygge nok følgere så er dette gode kanaler for å få oppmerksomhet. Å skape “følgere” kan være ressurskrevende i starten, men kommer du i gang får du ofte resultater noe tid med jobbing.

Å være tilstede i sosiale kanaler er i dag et “must” og de fleste er nok etablert der allerede, men hvilken bør du prioritere?


Hvilken sosial kanal skal du prioritere?

Det er avhengig av hvilket marked du jobber i, men Facebook og Instagram er ofte de sikreste kortene og en bra start. ”Alle” er der, uavhengig om de er aktive eller ikke. Instagram er veldig bra for merkevarebygging spesielt mot privatmarkedet, mens LinkedIn er smart om du jobber med B2B. Uansett om du er i B2C eller B2B så er nok Facebook den mest relevante og sikre kanalen. Mange glemmer Facebook og etablerer seg på Instagram først.

Erfaringen etter flere år med markedsføring er at Facebook er den aller beste kanalen for å få direktesalg, men det er ingen fasit og er avhengig av markedet du er i. I utgangspunktet er det lettere få noen til å klikke seg videre fra Facebook enn f.eks. Instagram. Instagram-poster har ikke ikke mulighet til å linke videre til en nettside utenom i beskrivelsen av kontoen din (Bio).


Instagram er veldig bra på merkevarebygging i rett marked. Selger du f.eks egenproduserte produkter er Instagram en viktig kanal for å bygge oppmerksomhet og følgere, selv om det krever en del innsats. Du må gi verdi for følgerne dine. Hvorfor skal de følge nettopp deg?


Definere målgruppen din

Det er viktig å prøve å beskrive målgruppen så godt som mulig. Demografi (alder, kjønn, bosted) og mulige interesser. Et hjelpemiddel for å finne ut mer om hvor mange du potensielt kan nå gjennom annonsering på Facebook er Audience Insights. Den gir deg mulighet til å se potensiell rekkevidde for målgruppen din.


Ipsos sin Some-Tracker er veldig nyttig for å se hvilke sosiale kanaler som brukes i Norge og hvilke demografi brukerne har. Rapportene legges ut her.


Husk å gi verdi til målgruppen din!

Hvordan du gjør det er avhengig av hvilken bransje du jobber i, og du kjenner den antagelig best selv. Selger du interiørprodukter er kanskje en inspirasjonsguide (blogg) på nettsiden noe du kan vurdere. Nå som du leser denne guiden er det et eksempel på å gi verdi, det er i hvert fall målet. Å gi deg gode tips til hvordan lykkes digitalt.

Husk at innholdet raskt blir usynlig om du ikke lager innhold med verdi som engasjerer med «likes» og kommentarer. For å sikre at du når ut til målgruppen din, kan du annonsere på Facebook og Instagram.


Digitala tips

Av Øystein Iversen 02 Dec, 2020
Det skal mer og mer til for å nå frem med budskapet ditt i sosiale medier. Bruker man video øker sjansen betydelig. Visste du at Facebook prioriterer å vise video fremfor statiske bilder i feeden til brukerne? Her er noen tips og eksempler:
Med videokamera som webkamera
Av Øystein Iversen 27 Nov, 2020
I disse tider foregår mange av møtene med kollegaer og kunder via nettet. De aller fleste bruker sin bærbare med innebygd kamera, men med enkle grep kan du gjøre telefonen din eller ditt gamle videokamera til supre alternativer den innebygde. Jobber med kunder over hele landet og da er det greit at kvaliteten på bildene ser proffe ut.
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Å få salg fra helt nye kunder nettbutikken kan være en utfordring uten å bruke "retargeting". Retargeting med produktkatalog på Facebook og Instagram er mulig den viktigste kampanje du kjører som nettbuikk-eier. Målet med den er å fange opp de startet kjøpereisen, men ikke fullførte. Når du har koblet opp varekatalogen din mot annonseplattformen til Facebook får du mange muligheter. Her kan du laste ned et kampanjediagram med for bruk av videoannonser og produktkataloger i Facebook Ads. PS: Husk også å installere pikselen . 
Flere innlegg
Share by: