Facebook ”piksel” og publikum

Ikke (aldri) start annonsering på Facebook og Instagram før du har installert og tatt i bruk Facebook sin «Piksel».


Dette er et lite script som ligger på nettsiden eller nettbutikken din som samler informasjon om en besøkende på nettsiden din. Med denne kan du bygge et publikum basert på hva de gjør, hva de ser på, legger handlevognen og kjøp. Det gir noen muligheter du ikke må gå glipp av.

Dette er din stille “usynlige hjelper” for å målrette annonser, optimalisere og å lære. Men husk å lag en oversikt over cookies og scripts du legger til – og at du har en personvern/GDPR-side.


Du finner denne under “Bedriftsinnstillinger->Datakilder->Piksler”.


Facebook Business Manager

Om du ikke har det fra før må man lage en “Business manager”-konto og deretter legge til en annonsekonto for å kunne bruke en pixel. Fordelen med en slik konto er at du kan legge til flere sider og annonsekontoer (maks to) per bruker. Fra denne kan du legge til personer eller firmaer som du vil gi tilgang til. F.eks. så kan du gi tilgang til annonsekontoen din til et byrå eller person som skal hjelpe deg med annonsering.

Opprette en Business Manager-konto på Facebook:


  1. Gå til business.facebook.com/overview.
  2. Klikk på Opprett konto.
  3. Skriv inn navnet på bedriften din, navnet ditt og jobb-e-postadressen din, og klikk på Neste.
  4. Angi bedriftens detaljer, og klikk på Send inn.


Når du har laget en Business Manager konto må du:

  1. Legge til personer i Business Manager
  2. Legge til sider i Business Manager
  3. Legge til annonsekontoer i Business Manager. (Her trenger du et kredittkort slik at du kan betale for annonsene.)
  4. Be om tilgang til en side i Business Manager


En bra video på hvordan Facebook Business Manager settes opp finner du her:

https://www.youtube.com/watch?v=GUzJwrjpRy0


Når Facebook har bygget opp dine publikumsgrupper kan du i ettertid målrette annonser basert på hva du har gjort eller ikke har gjort på nettsiden eller nettbutikken din. Om potensielle kunder ikke kjøpte noe, bare la noe i handlevogn og forlot siden, kan du lage en spesialannonse for å få de til å potensielt fullføre kjøpet.


Digitala tips

Av Øystein Iversen 02 Dec, 2020
Det skal mer og mer til for å nå frem med budskapet ditt i sosiale medier. Bruker man video øker sjansen betydelig. Visste du at Facebook prioriterer å vise video fremfor statiske bilder i feeden til brukerne? Her er noen tips og eksempler:
Med videokamera som webkamera
Av Øystein Iversen 27 Nov, 2020
I disse tider foregår mange av møtene med kollegaer og kunder via nettet. De aller fleste bruker sin bærbare med innebygd kamera, men med enkle grep kan du gjøre telefonen din eller ditt gamle videokamera til supre alternativer den innebygde. Jobber med kunder over hele landet og da er det greit at kvaliteten på bildene ser proffe ut.
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Å få salg fra helt nye kunder nettbutikken kan være en utfordring uten å bruke "retargeting". Retargeting med produktkatalog på Facebook og Instagram er mulig den viktigste kampanje du kjører som nettbuikk-eier. Målet med den er å fange opp de startet kjøpereisen, men ikke fullførte. Når du har koblet opp varekatalogen din mot annonseplattformen til Facebook får du mange muligheter. Her kan du laste ned et kampanjediagram med for bruk av videoannonser og produktkataloger i Facebook Ads. PS: Husk også å installere pikselen . 
Flere innlegg
Share by: