Konverteringssporing og analyse

Sporing og analyse av det som skjer på nettsiden din og hvilken effekt annonseringen din har er helt avgjørende. Uten det så famler du i blinde.

Bruk Google Analytics for statistikk og sporing av konverteringer på nettsiden din. En konvertering kan være kjøp, registrering, innsending av kontaktskjema eller påmelding på din e-post liste.

Dette må du sette opp på nettsiden din og i Google Analytics. NB: Dette kan være litt vrient og litt teknisk. Kontakt din nettsideleverandør – eller spør Digitala

Konverteringsrate

Om du selger fysiske produkter i nettbutikken din er den mest sannsynlige konverteringsraten din mellom 2-4%. Dette er litt avhengig av produkt du selger, men det gir en pekepinn. Det betyr at du må ha ganske mange inn på nettsiden din for at du skal klare å få et kjøp.

Er nettsiden veldig bra og du har bra produkter og priser, kan du kanskje klare et høyere tall. Optimalisering av innhold, bilder, video, branding og handleopplevelse er noe som må jobbes med kontinuerlig. Du bør ikke starte annonsering før du vet at nettsiden og nettbutikken din er så bra som mulig. Da kommer du til å miste mange kjøpsmuligheter. Google Analytics gir deg denne raten om du har satt opp all måling riktig.

Hotjar!

Vil sterkt anbefale å opprette en gratis konto hos Hotjar. Hotjar lar deg gjøre opptak av hva en kunde (anonymt) gjør på nettsiden din. Du kan også lage “heatmaps” på hvor folk trykker på enkeltsider. Du får raskt et god bilde av hvordan kundene dine bruker siden – og beveger seg rundt.

Du vil garantert få en aha-opplevelse og kommer til å gjøre endringer etter å ha sett noen opptak. Du må installere et lite script på side og oppdatere cookies-siden din for å bruke dette verktøyet. Hotjar finnes i en gratisversjon som gir deg mye verdi.


Digitala tips

Av Øystein Iversen 02 Dec, 2020
Det skal mer og mer til for å nå frem med budskapet ditt i sosiale medier. Bruker man video øker sjansen betydelig. Visste du at Facebook prioriterer å vise video fremfor statiske bilder i feeden til brukerne? Her er noen tips og eksempler:
Med videokamera som webkamera
Av Øystein Iversen 27 Nov, 2020
I disse tider foregår mange av møtene med kollegaer og kunder via nettet. De aller fleste bruker sin bærbare med innebygd kamera, men med enkle grep kan du gjøre telefonen din eller ditt gamle videokamera til supre alternativer den innebygde. Jobber med kunder over hele landet og da er det greit at kvaliteten på bildene ser proffe ut.
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Å få salg fra helt nye kunder nettbutikken kan være en utfordring uten å bruke "retargeting". Retargeting med produktkatalog på Facebook og Instagram er mulig den viktigste kampanje du kjører som nettbuikk-eier. Målet med den er å fange opp de startet kjøpereisen, men ikke fullførte. Når du har koblet opp varekatalogen din mot annonseplattformen til Facebook får du mange muligheter. Her kan du laste ned et kampanjediagram med for bruk av videoannonser og produktkataloger i Facebook Ads. PS: Husk også å installere pikselen . 
Flere innlegg
Share by: